onsdag 7 oktober 2015

En feministisk grundkurs


Att vara jag
Anna Höglund

"Ibland blir jag så trött på att vara jag. Men jag vet inte vad jag skulle vilja vara i stället"

Rosa befinner sig i puberteten och funderar mycket kring det här med att vara tjej. Varför tittar inte bara killarna utan också de gamla gubbarna på henne om hon har lite åtsittande kläder på sig? Varför verkar det vara mycket viktigare att tjejer är snygga än att killar är det? Varför tycks det överlag vara lättare att vara kille än tjej? 
  Rosa hänger med sina vänner Lolo och Fatima samtidigt som hon tänker och drömmer om Ville, som hon nog är lite kär i. Hon ritar också en serie som handlar om hur kvinnan sedan urminnes tider förtryckts av männen och patriarkatet. Varför blev det så och kan man ändra på detta? Hur är det egentligen att vara en tonårstjej i brytpunkten mellan att vara ett barn och en vuxen?
  
Anna Höglund visar både med text och (fantastiska) bilder på hur mycket som är galet mellan könen  idag samtidigt som hon verkligen låter läsaren komma Rosa in på livet. En tillsynes enkel bok med ett tungt innehåll som borde läsas av alla! 
  Gillar du denna så rekommenderar jag även Prins Charles känsla av Liv Strömquist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar