2039: Framtidshistorier för orädda
Åsa Anderberg Strollo / Andreas Palmaer
I denna samling berättelse kan du läsa om skrämmande händelser i en inte alltför avlägsen framtid. Tekniken har utvecklats och bland annat datorspel har blivit betydligt mer avancerade. I novellen Spelet kan spelaren med hjälp av sensorer och annan teknik som opererats in i kroppen skapa och röra sig i egna världar. Den enda regeln är att man måste stänga av spelutrustningen innan en går och lägger sig för att sova, för vad händer om ens mardrömmar blir verkliga?
Rymdvarelser besöker också jorden och vad kan vara mer lämpligt att göra ett besök under Halloween? Då kan ju ingen se vem som är mänsklig eller omänsklig på grund av att alla är utklädda! Vad händer när ett gäng barn som är ute på bus eller godis får sällskap av en ondskefull rymdvarelse?
Samhället övervakas alltmer och föräldrar som inte har tid med både jobb och barnuppfostran använder sig av avancerade hologram för att kunna hålla koll på sina barn på distans. Remus börjar tröttna på att hans mamma alltid ska övervaka honom och bestämmer sig för att göra något åt Hologrammet.
Dessa tre berättelser och åtta till kan du läsa i denna spännande och läskiga samling som får en att fundera på vad framtiden har att erbjuda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar