tisdag 15 april 2014

Bokrecension

Tonje och det hemliga brevet
Maria Parr

"Det finns en ton i Glimmerdalen. Om du lyssnar noga, så hör du det. Det är älven som brusar. Det är vinden som får granarna att susa och fjällen att sucka. Det är fåglar också. Och vissa dagar, om du har tur, så hörs ännu mer. Vissa dagar blandas det in toner från en rödhårig flicka som sjunger eller från ett gammalt troll som spelar fiol."

Den rödhåriga flickan är nioåriga Tonje och det gamla "trollet" är hennes gudfar och bästa vän, Gunnvald. De bor båda i norska Glimmerdalen. Tonje är det enda barnet i dalen och är (ö)känd av alla som som bor där. Det är bortsett från Tonjes föräldrar och Gunnvald bland annat nyfikna Sally och otrevlige Klas Hagen som driver "Hagen Hälsocamping - lugnast i landet. På campingen är barn absolut inte välkomna då det ska vara en tyst och rofylld plats. Det behöver väl knappast poängteras att den livliga och allt annat än tystlåtna Tonje ofta hamnar i konflikt med Klas?
 Livet går sin gilla gång i dalen men snart kommer det att komma både fler barn till dalen och ett mystiskt brev adresserat till Gunnvald. Ett brev som rymmer information som kommer att påverka Tonje och Gunnvalds vänskap på flera plan. Det visar sig att Gunnvald har en hel del hemligheter i sitt förflutna som han inte berättat om för Tonje och nu har det förflutna hunnit ikapp honom...

En fantastisk barnbok som verkligen kan läsas av alla, gammal som ung. Det är välskrivet, vackert, roligt och inte så lite gripande. En riktig höjdare helt enkelt och en bättre bok att läsa högt blir nog svårt att hitta!